Sivustolle rekisteröityminen on suljettu sivuston teknisen alustan päivityksen ajaksi. Lue lisää

Opetusluvan todelliset kustannukset

Laskin juuri todelliset kustannukset opetusluvan osalta,ilman pakollisia tutkinto ja ajokorttilupamaksuja(171€) Opetuslupamaksu 30€(poliisille) opettajan kirjalliset 28€(ajovarma) auton katsastus 58€(ajovarma Tampere) oppimateriaali 0€ (netistä) opetuspoljin 165€(fixus) polkimen asennus 350€(arvio korjaamolta 300€-400€) liukasratamaksu 84€(Nokian ajoharjoittelurata) nettitunnukset 30€(ajokoe.fi,voimassa 2kk) Yhteensä 745€ ennen ajotuntien ajamista(paitsi ratamaksu) Ajotunnit laskin 40km/h.Verottajan mukaan kilometri maksaa 0,40€(16€/h). Minimiajot ovat 18h ja tutkintoon sekä sieltä kotiin laskin 1h,joten yhdeksäntoista tuntia maksaa siis 304€. Minimimäärillä siis perusvaiheen kortin hinnaksi tulee 1049€,halvin autokoulu Tampereella maksaa tällä hetkellä 1090€.Autokoulussa tosin joutuu käymään 19h teoriaa ja sähköinen oppimisalusta sekä oppikirja kuuluu tähän samaan hintaan.Pimeenajo simulaattorilla on ainoa joka tulee erikseen maksettavaksi ja joillakin autokouluilla 30€ ratamaksua.

Laskelmasi tuntuu olevan hieman autokouluopen näkökulmasta tehty. Nimittäin toisen oppilaan opetus tulee autokoulussa maksamaan myös tuon 1090€, mutta opetusluvalla hinnaksi jääkin omien laskelmiesi mukaan 84 EUR + ajot. Toisen oppilaan opettamisen kohdalla ei tule näitä kuluja: Opetuslupamaksu on jo maksettu -30 EUR Katsastus suoritettu -58 EUR Opetuspoljin löytyy -165 EUR polkimet on jo asennettu -350 EUR Nettitunnukset maksettu -30 EUR Opetusluvalla toisen oppilaan hinnaksi jää siis 84 EUR plus bensat. Eli opetusluvalla opettamalla säästät TONNIN jos opetat kaksi omaa lastasi. Lisäksi voit antaa niin paljon ajotunteja kuin haluat, autokoulussa et saa yhtään enempää tuolla 1300 euron hinnalla. Mutta sitten tuleekin se mielenkiintoisin kohta: OPETUSLUVALLA VOIT MYÖS TIENATA!!! Nimittäin voit opettaa omien lapsiesi ja sukulaistesi lisäksi myös 3 täysin tuntematonta oppilasta. Koska sinulla on jo opetusluvan teoriakoe suoritettu, sinulla on jo auto katsastettu ja polkimet hankittu, voit tarjota opetusta kolmelle täysin tuntemattomalle hyvin edullisesti vaikka esim. 500 EUR per nuppi. Jos löydät kolme opetettavaa jotka maksavat opetuksesta jokainen 500€ * 3 tienaat noin 1500 EUR. Tästä verot toki pois :) Lisäksi voit vielä jälkeenpäin myydä opetuspolkimet ja ehkä opetusautosikin. Lisäksi koko hommaa helpottaa vielä se että voit antaa kaikki teoriatunnit etänä videoyhteyden avulla. (uusi säädös astuu voimaan 11/2015) LOPPUTULEMA: opetat kaksi omaa lasta ja kolme tuntematonta ja jäät rahallisesti reilun tonnin voitolle. Toinen vaihtoehto on laittaa lapsesi autokouluun ja köyhtyä pari tonnia. Eli kumman valitsen, + 1000 euroa vai - 2000 euroa?

No eihän tuo vieläkään täsmää. Minä ainakin maksatan bensat oppilaalla ja otan sen 500 omaan taskuun. Nettotienesti opetusluvalla minulla ainakin oli 1950€. Jäi aika hyvä tuntiliksa kun koko hommaan meni arviolta työpäivä ja opetin 4 oppilasta. Vielä kunhan ne kakkosvaiheet saatais hoidettua samaan malliin. Ihan turhaa rahastusta koko homma, eiköhän sitä rattia osata kääntää ilman kakkosvaiheitakin.

Aivan oikea pointti! Kakkosvaihe näyttää olevan opettajillekin vain 'välttämätön paha' eikä siihen keskitytä. Ei ammattitaitoaan saa nuokkumalla näkyviin. Jos oman perheen kesken hoitaisi kakkosvaiheen, tulisi se varmasti hoidettua paremmin opetussuunnitelman tarkoittamalla tavalla. Rutiini tietysti puuttuisi opetuslupaopelta. Tällä hetkellä ei kyllä voi kumpaakaan, harjoittelu- eikä syventävää vaihetta perustella ainakaan ajoturvallisuuden parantumisella. Ainakaan meidän perheemme kuuden lapsen kommentit eivät sitä tue. Opetuksessa tuntuu olevan jokin periaatteellinen ongelma, kun jo perusvaiheessa on saatu oppilaan mielestä tarpeellinen tieto ja osaaminen. Johtuneeko sitten siitä, että ovat suorittaneet sen opetusluvalla...

Mitä syventävä vaihe sisältää? Kuljettajatutkinnon syventävään vaiheeseen kuuluu arvioiva-ajo jonka jälkeen kuljettaja saa palautteen ajostaan. Tämän jälkeen kurssiin kuuluu vielä rataosuus joka sisältää 3h teoriaa ja 2h liukkaan kelin ajoharjoittelua radalla.

Syventävä vaihe on liiton masinoima lisärahastuskeino autokouluille. Toivottavasti se turhuus lopetetaan pian. Teoriat voidaan järjestää netissä. Ajoharjoitteluradat vetävät käsittämättömiä summia. Mikä taho näitä valvoo? Trafista ei ole valvojaksi ainakaan tällä alueella koska on täysin autokoulujen talutusnuorassa.

2- vaihe on aken luomus 1990, tunnetaan nykyisin syventävänä vaiheena trafi luomus. Lopetuksesta ei ole tietoa. Teoriat voidaan suoritaa virtuaalisest 1.11 alkaen nk. tällä palstalla on todettukin. Ajoharjoittelu radat ottavat ratamaksun, joka on yht. suuri kaikille käyttäjille. Valvojana toimii ajovarma. Trafi ja autokoulut eivät ole kylläkään parhaita kavereita keskenään. Oliko muuta?

Kun ajatin häälahjaksi perusvaiheen B:n niin hinnaksi jäi jotain 480 €.