Sivustolle rekisteröityminen on suljettu sivuston teknisen alustan päivityksen ajaksi. Lue lisää

Reputin OPPILAIDEN osuuden / b-kortti opetuslupa

Näin sitten kävi, kuvaosuuksien kanssa. Ajokortti ollut lähes 20 vuotta. Aikoinaan, 1990-luvulla läpäisin kuvat, tekstit ja inssin ekalla kerralla. Aika pian noiden jälkeen ajoin peltikolarin, minun syytäni. Nykyisin ajan lähes päivittäin. Vaaratilanteita ym. ei ole tullut aikoihin ja pidän itseäni paljon turvallisempana kuskina kuin 1990-luvulla. Haen opetuslupaa. Opettajien ja oppilaiden tekstiosuuden läpäisin, mutta en läpäissyt oppilaillekin suunnattua kuvatestiä. Läpäisin ne kyllä joka kerta kun harjoittelin kotona www.ajokoe.fi kautta. Olin kai sitten liian hermostunut koetilanteessa. Eli läpäisin kaikki kokeet 1990-luvulla kerralla ja ajoin sen perään peltikolarin. Nyt en läpäise, vaikka olen ajanut autoa 20 vuotta. Ja ne opettajien tekstiosuudet... Ne ON vaikeita. Tekstiosuuksissa oli, kun harjoittelin, pari sellaistakin kysymyksiä, joiden oikean vaihtoehdon löytäminen kertoi enemmän kielinokkeluudesta kuin asian osaamisesta. Autokoulut ainakin hyötyvät siitä, että opetusluvan saaminen tehdään näin vaikeaksi. Nyt sitten taas harjoittelemaan ja tekemään Trafin onnenpeliä viikon päästä uudestaan.

Tässä vain ihmettelen sitä, että eikö se ajotaito ole olennaisin? Mutta kun KUVIA tässä treenailen. Eihän opettajan tarvitse osata ajaa. Eihän?

Voi kun on vaikeeta. Meidän opetuslupaopettajien(kin) pitää ymmärtää että siirrämme omat hyvät, mutta myös huonot puolet itsestämme jälkikasvullemme. Jos opettaja ei itse edes osaa niin mitä hän voi opettaa?

osata opettaa! Ei arvaamalla opeteta, sitä trafin olematon testi mittaa. 20 kysymystä ,jotka voi opetella trafin sivuilta. Eikä läpäise! Älä opeta vaan lähetä oppilas ammatilaiseten oppiin.

Trafin sivuilla on onneksi myös opetussuunnitelma, jota seuraamalla kyllä opetettavat asiat selviävät. Onneksi autolla ajaminen ei oo avaruustiedettä. Eiköhän niitä kysymyksiä ole nykyään opetuslupaopettajalle 30...

Siis minähän läpäisin ne kysymykset kirkkaasti. Jos vaikka lukisitte tekstini kunnolla ennen kommentointia. Kirjoitin, että reputin KUVAOSUUDEN. Kuvia en läpäissyt, siis sitä osaa, mitä oppilaatkin tekevät. Tosin kotona kun teen niitä, ei ole ongelmaa. Kai olin vain hermostunut koetilanteessa. Kuvat eivät siis mielestäni mittaa, osaanko opettaa, eivätkä varsinkaan mittaa ajotaitoa. Keltanokkana läpäisin ne kuvat ensimmäisellä kerralla, nyt 20 vuotta myöhemmin en läpäissyt, vaikka ajan joka päivä. Eli kuvien läpäisemiseksi pitää treenata kuvia, ei ajamista. *huoh*

Ja kyllä. Kysymyksiä on 30. Käsittääkseni kymmenen oppilaiden kanssa samoja ja 20 opettajien omia. Näistä saa kolme mennä väärin. Kysymyksistä kritisoin sitä, että ainakin harjoitusversioissa on sellaisia kompia, joissa kielinokkeluus on olennaisinta, ei tieto. Pariin tällaiseen kysymykseen törmäsin. Mutta tosiaan, ne kysymykset eivät muodostuneet ongelmaksi itselleni kokeessa, vaan ne kuvat. Ymmärrän kyllä, että tietty tietotaso pitää olla. Tällaista ei tarvitse kaikkitietävänä selittää huutomerkkien kera (kuten yksi tuossa aikaisemmin teki...)

Sehän ei kerro yhtään mitään jos on omistanut ajokortin 2 vuotta tai 20 vuotta. Ei ajokortin omistamisen kesto kerro mitään osaamisesta liikenteessä? Uunoja riittää liikenteessä jotka kuvittelevat osaavansa, sehän se pahinta onkin. Yleensä kuski joka kuvittelee olevansa hyvä kuski, onkin sieltä heikoimmasta päästä. Mutta siinä olen samaa mieltä että teoriakokeen kuvatehtävät eivät mittaa sitä että osaatko ajaa vai et. En tarkalleen tiedä mikä niiden kuvatehtävien virka siinä kokeessa on, mutta sen tiedän että Suomi on ainoita maita jossa vastaavanlaisia tilannekuvia kysytään teoriakokeessa. Toivottavasti Trafi saa pikkuhiljaa jotain aikaiseksi ja uusittua koko kokeen. Tilannekuvien tilalle vaikka videoita tai pelkät sanalliset tehtävät mutta useampia. Ja se myös on totta että vaikka olisi kuinka hyvä tietämys ja teorian osaaminen, niin jos olet hermostunut siinä tilanteessa niin mahdollisuudet kyllä putovat reilusti. Eli siis hermostuneena ei pysty käyttämään koko sitä kapasiteettia jonka oikeasti omaa. Pitää vain yrittää rentoutua siinä kokeessa ja ajatella vaikka että ainahan tämän voi sitten uusia :)

Tietenkään ajokortin omistamisen aika ei kerro mitään - kuten sekään, että ajaa paljon. Vaikka tietysti kokemuksen myötä ajotaito tulee varmemmaksi. Pidän silti itseäni suhteellisen turvallisena kuskina. En siksi, että kuvittelen olevani täydellinen vaan juuri siksi, että tajuan, että en ole täydellinen. Tiedostan, että mitä vain voi sattua minunkin kohdalle. Ja tiedostan, että joudun koko ajan tekemään työtä itseni kanssa, jotta ymmärtäisin omat vahvuudet ja heikkoudet kuskina. Tätä tulen yrittämään viedä eteenpäin opetuksessakin. Joskus luotin itseeni enemmän kuin nyt kuskina, ja se vasta vaarallista onkin! Mielenkiintoista tietää, että Suomi on ainoita maita, jossa noita kuvia on. Ja kun jotkut kuvat on aika huonolaatuisia: yhdessä harjoituskuvassa en huomannut pysäköintikieltomerkkiä ja vastasin väärin. Se merkki oli melkein mustana siinä kuvassa, sivussa. Oikeassa tilanteessa merkki olisi luonnollisesti näkynyt ihan toisella tavalla kuin tummana pienestä tietokoneruudusta. Video voi olla ihan mielenkiintoinen idea, kunhan kuva olisi tarpeeksi hyvälaatuinen.

Yksi muksu tullut ajeletettua ja pohdiskelin testistä sitä, että se hieman sotii omia oppejaan vastaan. Vähänkään kokenut autoilija katselee ympärilleen taukoamatta risteyksen lähestyessä. Olet katsellut omaan suuntaan olevat liikennemerkit ja siitä mahdollisesti johtuvat toimenpiteet. Ei tilanteet pomppaa eteen kuten noissa 10 s pätkissä on plus yleensä ajelet tutuissa nurkissa, etkä hesan keskussa. Ehkä oppilaan pitäisi tietää pohja tietona noita kaikkia välttämättömyyksiä (väistä ratikkaa), mutta ei oikein kuulu opettajan kuviin ellei olla hesassa.

Niin muuten juttelin aikaisemmin yhden taksikuskin kanssa ja hänkään ei päässyt läpi moisita dioista. Ei ole mitään tekemistä reaalimaailman kanssa tai ajotaidon kanssa jos muutaman miljoona kilometriä ajanut reputtaa samoissa kuvissa. Hieman on hakusessa tuo testi ja taas haisee tuonne autokoulu monopoliin päin. Ei niistä kuvatesteistä pääse juuri kukaan läpi ilman harjoittelua ainakaan opettajat ja on todella outoa että on pakko ostaa kaupallinen tuote sen harjoittelluun. Toki autokouluilta löytyy sivustot jossa voi harjoitella mutta sinneppä ei ole asiaa ilman suurehkoa rahatolloa. Mitenkäs nämä verovaroin kustannetut Trafin touhut oikein menee. Tarjotaan tila koetta varten rahaa vastaan ja jos et ole maksanut jollekin preppaajalle niin voin lähes varmasti kertoa ettei läpi mene. Meinaan kortti vuodelta 84 jolloin oli kirjallisetkokeet joiden kysymykset sai lukea etukäteen (siis itse kortti varten). Oli iso pinkka josta otettiin sitten jokunen sivu kyssäreiksi.

Onneksi vissiin 'kehittävät' ja miettivät asioita, kyllähän tuommoiset kymmenen sekunnin kuvat ovat jo aikansa eläneitä. Ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Ja äkkiä pois nuo autokoulujen raha-automaatit harjoittelu ja syventävä vaihe! Kokemusten perusteella yksikään ihmishenki ei säästy nämä jaksot suorittamalla. Ovat kuulemma olleet täysin ajan ja rahan hukkaa! Kun pitää ottaa kaikessa mallia ulkomailta, niin miksi ei tässäkin voi? Pois vain tuommoiset turhuudet...

Mistäs nuo kysymykset siis löytyy, jotta niitä voisi opetella etukäteen? Trafin sivut ovat melkoinen labyrintti. Tsemppiä aloittajalle uusintakokeeseen. Olen kuullut ettei koe ole ihan yksinkertainen, sisältää kompia ja jännittäessä voi mennä solmuun helpotkin jutut.

Jonna, niitä kysymyksiä ei löydy mistään, koska Trafi ei julkaise niitä eli ovat "salaista" materiaalia. Vastaavia kysymyssarjoja sen sijaan tarjoavat harjoittelua varten (maksua vastaan) useatkin tahot mm. ajokoe.fi löytyy. Tosin varmaan jo tämä sulla olikin selvillä, koska kysymyksesi on kuun alkupuolelta. Perheen kuopuksen pojan opetus loppusuoralla mulla, aiemmin olen opettanut opetusluvalla mopokortin ja vanhemmalle veljelle B-kortin. Hauskaa hommaa ja hyötyä itsellekin, kun pitkään ajaneena pääsi taas itsekin kertaamaan sääntöjä :)