Sivustolle rekisteröityminen on suljettu sivuston teknisen alustan päivityksen ajaksi. Lue lisää

Ministeriö korjaa virheen

Ministeri Merja Kyllönen kertoo MTV3:n uutisartikkelissa 12.09.2013 että ajokortin opetuslupa palautetaan uudistusta edeltävään tilaan. Autokoululiiton ajama ajokorttilaki nosti opetusluvan hinnan pilviin eikä kaikilla perheillä näin ollen ole varaa hankkia ajokorttia. Vuoden 2013 alussa opetuslupaan määrättiin pakolliseksi autokouluissa käytävä lisäopetus, joka lähes kolminkertaisti opetusluvan hinnan. Yhteisopetus on pakollinen sekä opetuslupaopettajalle että -oppilaalle.

Yhteisopetus ja pakolliset autokoulutunnit poistetaan ja opetuslupa palautetaan alkuvuodesta 2014 siihen tilaan jossa se oli ennen lakimuutosta. Tämä tarkoittaa sitä että opetusluvalla opettaminen tulee jälleen kannattavaksi, ja edullisemmaksi vaihtoehdoksi ajokortin hankkimiselle.

Mitä mieltä olet tästä uudistuksesta ja opetusluvan palauttamisesta ennalleen? Aiotko siirtää opetusluvalla opettamissa myöhempään ajankohtaan, kunnes pakolliset autokoulutunnit on poistettu ?

Juurikin näin, aion odottaa ensi vuoteen jos vaikka hinta putoaisi

Täytyy vain toivoa, ettei tuossa työryhmässä joka tätä asiaa on laitettu uudistamaan, ole yhtäkään autokoulun tai liiton edustajaa koska tämä asiahan ei heille kuulu. Opetuslupa kun sattuu olemaan vaihtoehto.

Minä ainakin päätin että jos menen autokouluun, valitsen koulun joka ei kuulu Autokoululiittoon. Sen verran pännii nämä muutokset ja käsittämättömät hinnat.

luulko että hinta putoo. Harjoitusjakson hinta opetuslupalaiselle 2014 on 480€ ja syventävä vaihe 790€. Autokoulujen oppilaat maksavat 200€ ja 300€.

Heh, tuollaista hinnoittelua ei ole mahdollista tehdä. Harjoitteluvaihetta ei tule ollenkaan opetuslupalaiselle, ja syventävässä vaiheessa ei ole pakko kertoa miten autokoulun ekan vaiheen suoritti? Joten perusteleppa tuo väitteesi että syventävävaihe olisi opetuslupalaiselle kalliimpi?

käydä harj.vaihe ja syventävaihe oppilaan on esitettävä opetustodistus ja siitä näkee ,kuka on opetuksen antaja. Hinta kohdalleen,jos ei sovi niin näkemiin ja kortti vanhaksi. Aloita alusta, mutta nyt vain autokoulussa. Ja sileen kun on kivaa.

Opetuslupalaisille on kyllä harjotteluvaiheen ja syventävänvaiheen hinnat aivan samat kuin normaaleille autokouluoppilaille! Ompa taas legendaa heitetty!

Jos ministeri päättää että se putoo, niin se putoo. Jos hintaero jossain jatkovaiheissa (jos niitä vaiheita jatkossa edes on, odotetaan nyt ensin mitä työryhmä päättää) on epäreilu niin sitten säädetään lakia taas uudestaan, niin kauan että se on oikeudenmukainen jokaiselle.

saavat hinnoitella tuoteet vapaasti, koska opetusluvalisista on kolminkertainen työ( epäreilua?) niin hintakin on samoin. Ministeri ei voi puutua hintoihin.

Mielenkiintoista seurata opetusluvan "säätämistä" ja siihen liittyviä keskusteluja. Tottahan on, että autokoululiitto on autokouluyrittäjien etujärjestö. Eli taloudelliset edut menevät kirkkaasti liikenneturvallisuuden edelle. Ja jos sieltäpäin lobataan lainsäätäjiä, niin ei se ainakaan opetuslupan kustannuksia pienennä. Päinvastoin, yrittäjillä on ollut sovittuna alueellisesti yhteisopetuksen hinta. Ideana on hinnoitella yhteisopetus niin korkealle, ettei se ole autokoulukurssia edullisempi. Selkeitä kartelleja on havaittavissa tietyillä alueilla. Itse hankin opetusluvan ihan ammattitaidon ylläpitämistä varten sekä uuteen kolmivaiheiseen B-opetussuunnitelmaan perehtyäkseni. Voimassaoleva liikenneopettajalupa löytyy (työskentelen toisella alalla) joten onneksi ei tarvitse sentään maksaa autokouluille mistään turhasta palveluista. Ainoa ulkopuolinen kuluerä on liukkaankelin ratamaksu. Pimeäajo suoritetaan perinteisesti ja takuulla opetussuunnilman mukaan. Opetuslupaopetus on usein tehokkaampi tapa valmentaa turvallinen kuljettaja. Autokouluissa kouluttajien taso on kirjava, kokemattomat liikenneopettajaharjoittelijat tai vanhentunutta tietoa jakavat eläkeläisopettajat eivät vastaa kurssien korkeaa hintatasoa. nimim. Liikenneopettajalupa ja opetuslupa

Hassua näissä on aina se että virkamiehet eivät myönnä tekemiään virheitä. Jos liitto ja Trafi yhdessä myöntäisivät tehneensä virheen, tämä keskustelu netissäkin varmasti laantuisi ja molempien tahojen uskottavuus ei putoisi ainakaan näin jyrkästi. Se on vaan niin vaikea myöntää että metsään meni.

Hauskinta tässä on myös se että lobbarit keksii hätääntyneenä että syy onkin valtion ja ALV:n! Kun ensin lobbasi hinnat ylös ja sitten syyttää valtiota? Tosiaan, jos myöntäisi virheensä niin tilanne olisi ehkä maineenhallinnan kannalta helpompi. Kaikkihan tässä maassa maksavat ALV:tä, ei yhdelle koulutushaaralle voida myöntää mitään ALV helpotuksia, silloin kaikki muukin koulutus saisi samat alennukset. Lisäksi ALV:t saa jokainen autokoulu vähennyksissä takaisin, sen takiahan siellä on uudet tilat ja konttorikalusteet lähes joka koulussa joita joka vuosi uudistetaan. Teoriatunnit lukioihin ja ylä-asteille, siellä on valmiit luokkahuoneet tyhjillään klo 16 eteenpäin? Ettei autokoulujen tarvitse vuokrata kalliita tiloja parhaimmilta paikoilta suurkaupunkien keskustoista ja siirtää näitä kuluja ajokorttien hintaan. Ruotsissa 70% opetetaan opetusluvalla ja Yhdysvalloissa vieläkin enemmän. Onko tässä mitään järkeä ?!

Ei toimi. Autokouluyrittäjät ovat niin kateellista sakkia, ettei tuo onnistu. Paitsi jos paikkakunnalla on vain yksi autokoulu niin se varmaan sais vuokrata yläasteen luokkaa opetustiloiksi. Suuremmilla paikkakunnilla menee tappeluksi kuka saa tilat käyttöönsä

Jos Liikenneministerin puheet pitävät yhtään kutinsa, opetuslupalaisille joulu tulee vasta 2014 kesäkuussa, kun hinnat laskevat :)

Kannatan opetusluvan ennalleen palauttamista. Olisi hyvä, jos tiedetään tarkka päivä, milloin uusi laki astuu voimaan. Poliisille on näet niin suuret ruuhkat palautuksen aikaan. Osaisi poliisikin varautua. Aion kyllä siirtää opetusluvan aloitusta hinnan vuoksi lokakuusta tammikuuhun. Päättäjien olisi hyvä jo ymmärtää että nuoret tarvitsevat ajokorttia työllistyäkseen. Jos esim. valmistut lvi-asentajaksi tai sähköasentajaksi.on hyvin vaikea työllistyä kun sanoo että "käytän julkisia kulkuneuvoja" Ei taida työnantaja palkata sellaista nuorta. Ehdottaisin että autokoulu voidaan yhdistää ammattikoulun opetusohjelmaan. Monissa ammattikouluissa loppuaika menee ajankuluttamiseksi. Hyvä Merja Kyllönen kun palautat. En ole ikinä äänestänyt puoluettasi mutta nyt jos tämä palautus tapahtuu nopeasti niin ääniä tulee. Riittää jo tämä Kokoomuksen riistokapitalistien touhu.

Ennalleen vain opetuslupa. Hattua nostan ministerille, että lupaa korjata asiat taitamattoman työryhmän ja edellisen hallituksen esittelemän opetuslupauudistuksen. Kaikki tiesivät, että tämä uudistus oli susi jo syntyessään. Ei mitään järkeä. Toisaalta eihän yksikään kansanedustaja voi äänestää vastaan semmoista lakiehdotusta, joka perustellaan ihmishenkien säästämisellä. Kustannuksista viis... Odotan todellakin uudet päätökset ja opetan yhdeksännen ja kymmenennen ajokortin pilkulleen opetussuunnitelman mukaan!

SUOMESSA päästään vihdoin samaan malliin kuin Ruotsissa jossa opetusluvalla opetetaan 70% ja loput menevät autokouluun. Tämä pudotus, ja autokoulujen konkurssiaalto, alkaa ensivuoden alussa.

nostetaan vaan harj.vaiheen ja syventävän vaiheen hintoja niin eletään herrroiksi. Vähemmällä työllä suurenmat tulot.

Haluaisin tietää kuka on tämän lain takana. Ministeri ja työryhmä(poliitikot)???? Nimet esiin niin ei tarvitse niitä enään nähdä arkaadianmäellä

Opetin opetusluvalla tämän uuden lain aikana kun lapsi välttämättä halusi, eikä minullakaan mitään sitä vastaan ollut. Mukava kokemus aikuistuvan nuoren kanssa. Harjoittelu tehtiin rauhassa pitkän ajan kuluessa aina sopivissa väleissä. Itse laista kokemukset. Pakollinen autokouluosuus oli kyllä ajan ja rahan tuhlausta. Kolmasosa ajasta käytiin läpi kuinka lupaa haetaan. Aika turhauttavaa kun lupa on jo taskussa. Muut asiat perus liikennemerkkejä, -sääntöjä ja hieman niitä autokoulun palveluita käytiin läpi. Ensimmäinen pakollinen "ajotunti" oli autokoulun autolla ennenkuin sain alkaa opettamaan. Istuin opettajan vieressä ja oppilas takapenkillä. Opettaja ajeli ympäriinsä ja sanoi että väistä oikealta tulevia yms itsestään selvyyksiä. Yhden uuden asian opin, katkaistu suojatien viivoitus = pyörätie jatkuu, joka sekin olisi ollut muualta luettavissa ja tietenkin aina tulee pyöräilijöitä muutenkin varottua. Oppilas kävi liukkaankelin radalla ja pimeän simulaattorissa. Ne ehkä oli ihan ok ainakin kommenttien mukaan. Kun oltiin ajettu kolme - neljä kuukautta oli inssi lähellä ja sitä ennen viimeinen pakollinen autokouluosuus. Siinä tenttasin opettajalta erityisesti paikkoja joissa tutkinnon vastaanottajat hakevat virheitä. Yksikään niistä ei inssissä tullut vastaan, mutta ehkä tästä jotain iloa oli. Ainakin oppilas sai samat kommentit ammatiopettajalta mitä itsekin olin antanut. Lisäsi ainakin omaa uskottavuuttani :) Autokoulu maksoi 600. Ehkä 150 olisi ollut oikea hinta (pimeä +rata). Muut kulut kuten opettajan lupa, polkimen katsastus ja tietenkin normaalit ajokorttimaksut, koemaksut jne päälle teki ehkä toiset 600. Valtaosa näistä olisi tullut myös autokulussa ihan samoin. Bensoja ei laskettu kun ajot ajettiin pääasiassa kun muutenkin olisi jonnekin menty. Nyt on vaiheen 1 kortti on taskussa. Vaiheilta 2 ja 3 joissa on pakollista autokoulua (teoriaa ja ajamista) useampi tunti, en kyllä odota muuta kuin rahan menoa. Ehkä rata-ajo rauhoittaa ja opettaa liukkailla ajamista, mutta muuten kyllä ainakin sen 1 vaiheen kokemuksen perusteella turhalta tuntuu.

nuo turhat autokoulussa käynnit poistuvat ja kortin saa opetusluvalla alkuvuodesta noin 650 € edullisemmin. Onneksi nykyinen liikenneministeri on ajantasalla näissä kuvioissa eikä kuuntele tuota säälittävää Autokoululiiton lobbausta.

Luuletteko oikeasti, että ajokortin suorittaminen toisen asteen koulutuksessa olisi jotenkin halvempaa....kannattaisi miettiä siitä johtuvia veron korotuksia.... mikään tässä maassa ilmaista ole niin kuin kuvitellaan - ei edes "ilmainen kouluruoka".

Juupa juu, olipa naapurin tytölle ajo-ope kehuskellu, että tuntipalkka on 80 euroo. Oli kylläki myöntäny, että ilmaa on paljo :) Toivottavasti hinta tippuu syksyyn mennessä, ku ipanaa pitäis alkaa opettaa!

Juupa juu, olipa naapurin tytölle ajo-ope kehuskellu, että tuntipalkka on 80 euroo. Oli kylläki myöntäny, että ilmaa on paljo :) Toivottavasti hinta tippuu syksyyn mennessä, ku ipanaa pitäis alkaa opettaa!

Missähän kohdin tuo ilma löytyy autokoulujen hinnoissa ?- kaikkiallahan hommia ei tehdä ihan samalla hinnalla. Ihmisillä kai vara vähän valita missä koulunsa käy jos sellaiseen yleensä mielii.

Autokouluyrittäjät laskuttavat ajotunnista 70-80 € toki täytyy muistaa ettei palkkaopettaja pääse tuohon summaan. Tehokas ja ammattitaitoinen MP-opettaja kouluttaa kaksi oppilasta tunnissa, jolloin 50 minuutista kilahtaa yrityksen kassaan 140-160 € eikä sekään ikävä kyllä ole kouluttajan palkka. Liikenneopettajan palkka kaupungista riippuen 12-25 € tunti kerrottuna 1,7 palkan sivukulut huomioiden.Eli työnantajalle jää palkkakuluja 20,4 - 42,5 € tunti joten kyllä katettakin pitäisi jäädä...

Myydäänkö mikään tuote samalla hinnalla kuin mitä sen kulut myyjälle on...? Mitenkä tällä laskukaavalla mikään yritys pyörisi ? Käsittääkseni jos yritys ostaa valmistajalta t-paidan, on se myytävä eteenpäin kalliimmalla ...vai olenko ymmärtänyt väärin ?

Lisäys Ja luuletteko, että vain palkat ovat kuluja ?

Kaikkien opetusluvalla opettavien pitäis perustaa jokaisen oma autokoulu, koska se on niin selkeä kultakaivos ja hemmetin helppoa....Miks istua kotona köyhänä, kun vois rikastua ja helposti !

7 § HE 173/2013 vp eduskunnalle laiksi ajokorttilain muuttamisesta Käsittely Valiokunnassa oli kuultavana: hallitusneuvos Eija Maunu, liikenne- ja viestintäministeriö, asiakirja A 7 § Merkittiin saapuneeksi Liikenneopettajien kirje liitteineen (asiakirja B 7 §.) Todettiin asiantuntijakuuleminen päättyneeksi. Käytiin valmistava keskustelu ja asian käsittely keskeytettiin

katellaan mitä tapahtuu

Jos tässä Autokoluliitto rahan ahneena vielä saakin jotain aikaiseksi, esim. viivyteltyä tämän lain voimaantuloa, laitamme sitten Opetuslupaliiton pystyyn. Saamme siihen hetkessä 10 000 kannattajajäsentä ja tarvittaessa vaikka sen 50 000 että saadaan näitä asioita järkeistettyä. Se että kuljettajatutkintoa ja sen prosesseja Suomessa johtaa rahanahneet autokoululiiton jäsenet (jotka pyörittävät samalla omia autokoulujaan) täytyy heille olla jokin vastus. Tähän asti sitä vastusta ei ole ollut ainakaan järjestäytyneesti.

http://www.eduskunta.fi/valtiopaivaasiat/he+173/2013 Kyllä asia etenee, onneksi aivan säädyllisessä järjestyksessä. Hyvältä näyttää, esitys on valmistunut valiokuntakäsittelystä eteenpäin lähetettäväksi. Ainut muutos mitä valiokunta esittää, on harmaan talouden estämiseksi max 3 opetuslupaa/ 3 vuotta. Alkuperäinen esityshän oli 6/3v. Tuohon määrään ei tosin lasketa omia lapsia, mukava tieto suurperheille.

Toisessa käsittelyssä ei muutoksia tullut. Tänään lakiehdotus hyväksyttiin eduskunnan toisessa käsittelyssä. Tämä tarkoittaa lain voimaantuloa 1.1.2014 alkaen. Ruuhkien välttämiseksi kannattaa laittaa opetusluvan haku päälle välittömästi, koska lakia sovelletaan myös takautuvasti tänäkin vuonna myönnettyihin opetuslupiin. Siis tietenkin vain, jos ei ole jo autokouluun mennyt.