Sivustolle rekisteröityminen on suljettu sivuston teknisen alustan päivityksen ajaksi. Lue lisää

Opetuslupa 2013/2014

Olen ehtinyt aloittaa opetuslupaprojektin autokoulussa, mutta opetuslupahakemusta en vielä ole jättänyt. Autokoulussa on istuttu oppilaan kanssa vaaditut 3 tuntia ja opettajan kyydissä istuttu vaadittu 1 tunti. Jos nyt haen opetuslupaa, joudutaanko se vetämään tällä hetkellä voimassa olevan "pitkän kaavan kautta" eli kaikki vaaditut ajotunnit, liukkaan kelin- ja pimeäajot ym. autokoulun rahastustunnit. Eli pitääkö siirtää ensi vuoden puolelle opetusluva hakeminen, jotta välttää nämä autokoulun rahastuskuviot?

Siirtäisin, vaikka hullulta tuntuukin. Kun et ole vielä hakenut lupaakaan... Luulisin, et säästät nuo mainitsemasi asiat. Voi olla epätodennäköisempää, jos hommaat luvan ennen lainmuutosta. Toisaalta ei voi tietää, missä muodossa lainmuutos hyväksytään. Mutta nyt jo on varmaa, että autokouluosuus poistuu ensimmäisessä vaiheessa. Olettaen tietenkin, että järki asiassa voittaa...

Oppilaani on nyt suorittanut teoriakokeen ja inssiajon hyvin. En ymmärrä minka ihmeen takia pitää vielä mennä pakolliseen autokoulun tunneille kun pitäisi alkaa vain ajamaan ja saada sitä kautta ajokokemusta ja -taitoa. Näinhän on aina ollut ja hyvin on mennyt.

voit hakea luvan vaikka heti. Lakiesityksessä ehdotetaan todennäköisesti 1.1.2014 voimaan tulevaa lakia sovellettavaksi siten, että vaikka opetuslupa olisi haettu tämän vuoedn puolella, sovelletaan tammikuun alusta uutta lakia. Siis, jos olet suorittanut jotakin autokoulussa tämän vuoden puolella, saat antaa kaiken ykkösvaiheen opetuksen ensi vuonna itse. Käytännössä ajattelin itse hakea opetuslupaa vielä tämän vuoden puolella ja aloittaa ajo-opetuksen tammikuussa. Näin ei tule tarvetta autokoulun palveluihin. Niitä ehtii käyttää sitten ihan kyllästymiseen asti harjoittelu- ja syventävässä vaiheessa...

"Käytännössä ajattelin itse hakea opetuslupaa vielä tämän vuoden puolella ja aloittaa ajo-opetuksen tammikuussa. Näin ei tule tarvetta autokoulun palveluihin." Pitääkö tuo paikkansa? Olen nimittäin hakenut ja saanutkin jo opetusluvat, mutta autokouluun en ole ollut missään yhteydessä. Eli saan siis vuoden vaihteen jälkeen lähteä ajattamaan ilman autokoulussa käyntiä?

Juuri näin kannattaa menetellä! Laki antaa tähän mahdollisuuden, kun sitä sovelletaan takautuvasti tammikuusta alkaen. Ohjeistusta ei ole vielä tullut viranomaisilta, mutta onhan tässä pari vkoa aikaa...

Ja käydä teoriakoe vielä tämän vuoden puolella, koska heti 1.1.2014 se on vaikeampi koe, mutta tuskin ne siitä niin vaikeaa tekee että aiheuttaisi pahemmin ongelmia...

Itse tein juuri noin. Suoritin tämän 'helpomman' kokeen nyt joulukuussa. Kaksi tehtävää meni väärin, että parannettavaa jäi... Nyt on teoriakoe voimassa kolme vuotta, vaikeuttivat koetta tai eivät! Kaksi opetuslupaa on voimassa ja odotellaan 1.1.2014, jotta päästään pitämään ajo-opetustunteja. Pimeänajon ja liukkaankelin tunnitkin saa sitten pitää itse.