Sivustolle rekisteröityminen on suljettu sivuston teknisen alustan päivityksen ajaksi. Lue lisää

Opetuslupaa hakemassa

Moikka. Esittäisin yksinkertaisen kysymyksen johon vastauksen löytäminen itselleni on äärimmäisen vaikeaa.. Eli mistä aloitan autokortin opetusluvan hakemisen, viitsisikö joku vääntää rautalangasta vaihe vaiheelta maalaiselle mistä lähden liikkeelle? 1. auton muutoskatsastus? 3. Opettajan teoriakokeen suorittaminen 2. Poliisilta lupahakemus? (opetettava henkilö mukaan, henkilöllisyystudistukset, hyväksytty teoriakoe, oppilaan lääkärintodistus) 4. Ja sitten ei muuta kuin oppilas autonrattiin? Oppilaaseen liittyen.. täytyykö hänen lähettää lupia papereita lääkärintarkastuksia jonnekkin ennen opettelun alkamista? Kiitän ja kumarran jos joku antaisi selkeän Step by step ohjeet niin pääsisi vihdoin opettamaan. Tässä kun on jo pidemmän aikaa tullut vain mietittyä asiaa mutta vieläkään en ole saanut selville miten aloitan..muutakuin tietenkin auton muutoskatsastuksella. Mutta miten siittä eteenpäin?

Lähdet liikkeelle opettajan teoriakokeen suorittamisesta. Ilman hyväksyttyä koetta, et opetuslupa-anomusta voi poliisille jättää. Opetuslupa-anomusta poliisille jättäessäsi, jätät myös ajokorttiluvan oppilaalle (ja sen vuoksi opetettava toisaan on oltava mukana). Tätä varten saatat tarvita nuorison terveystodistuksen, mutta mikäli oppilalla on hiljattain hankittu kortti (mopo, mopoauto, kevari), niin sitäkään et tarvitse. Mukaan myös molempien vanhempien allekirjoittama hyväksyntä ajokortin hankinnasta lapselle (virallinen dokkari löytyy netistä) ja oppilaan passikuvat. Auton muutoskatsastus on tehtävä, mutta autosta ei opetuslupaan tule merkintää - voit siis käyttää opetuksessa mitä tahansa tarkoitukseen muutoskatsastettua autoa. Ja luvan saatuasi, sinun tulee muistaakseni käydä neljä (?) teoriakoetuntia oppilaan kanssa läpi, ennen rattiin hyppäämistä. Tällä pidät huolen siitä, että perusasiat on tiedossa ennen ajamista. Oppilaan teoria- ja ajotunteja voit pitää opetuksen aikana limittäin ja onkin hyvä käydä niitä vuoron perään siten, että luettu teoria päästään kokemaan liikenteessä tuoreella muistilla. Oppilas menee teoriakokeeseen kaikki 19 (B-luokka) teoriatuntia luettuina, ei ennen sitä. Pääsisitkö näillä vauhtiin?

No kiitos!! Tuossa oli jo niin kattava pläjäys että selvensi asiaa huomattavasti. Nyt siis itse tästä ensimmäisenä opiskelemaan pikkasen teoriakoetta varten. Nuilla tiedoilla meillähän on jo kortti melkeen taskussa!! Minä kiitän kumarran ja lähden verestään muistoja siittä kuumottavasta teoriakoe kopista!

Hyvin olit asiat luetellut. Opetusajoneuvosta lisään sen verran, että minulla ainakin merkittiin muutoskatsastetun auton rekisterinumero opetuslupaan. Vaikka totesivatkin, että mitä hyvänsä ajo-opetukseen katsastettua autoa saa käyttää. Muista ottaa auton rekisteriotteen ykkösosa mukaan!

Vielä 10v jälkeenkin menee teoriakoe läpi..ainakin kotisohvalla harjoitellessa ;) Kohta täytyy alkaa metsästämään polkimia autoon ja sit kokeeseen. Turha kysyä kun kohtahan sen näkee, mutta mitähän tulee loppukustannus olemaan kortille opetusluvalla jos ei lasketa kuluja mihin "voi itse vaikuttaa". Eli siis opetuspolkimen ja sen asennus ja polttoaineet kun jättää laskematta ja laskee vain ne kulut joihin ei voi itse vaikuttaa..luvat, katsastus, teoriat inssit yms.

Laskentatapoja on monia, mutta kaiken kaikkiaan rahaa säästyy rutkasti, jos ei omalle ajalle laske hintaa. Rahalla et saa yhdessäoloa aikuisiän kynnyksellä olevan lapsesi kanssa. Jo siinä on merkittävä hyöty. Lisäksi joudut pakostakin miettiä omaa ajamistasi. Siitäkin hyötyä, jota rahalla ei voi ostaa. Joka tapauksessa myös euroja säästyy. Suosittelen kaikille, jotka vähänkään viitsivät paneutua asiaan.

Vaikka opetankin avopuolisolle kortin, niin päteehän samat asiat siihenkin. Saadaan viettää yhdessä aikaa vaikka saman katon alla asutaankin ja varmasti saadaan varmempi tuntuma autolla ajamiseen inssiä varten kun saa ajella pikkasen enemmän kuin autokoulussa. Ja onhan tämä todellakin hyvää muistutusta itsellekkin ajotavoista kun kiinnittää huomiota omaan ajotapaan ja toisen ajotapaan. Sellaisen käsityksen olen saanut että itse opetettuna kortin kustannukset jäisivät johonkin 600e tietämille..riippuen toki miten kukin laskee. Mutta itse en laske polttoainetta tai esimerkiksi opetuspoljinta tai sen asennusta kuluihin. Polttoaine kulut vaihtelevat kaikilla ja opetuspolkimia voi löytää halvemmallakin kuin suoraan Motonetistä ostettuna. Ja asennuksessakin säästää kun itse tekee.

Kaikki on kotiinpäin! Ei varmaan mene tuon summan yli perusvaiheen opetuksen pakolliset menot. Joskus olen laskenut, että tonnin verran säästää puhdasta kahisevaa. Pimeänajokin kannattaa ehdottomasti toteuttaa itse. Harjoittelu- ja syventävä vaihe vievät rahaa sitten melkein saman verran paikkakunnan kilpailutilanteesta riippuen.

Kyllä voi sanoa että on eroa katsureissa. Pohjustuksena, ymmärrän toki että TARKKA pitää olla opetuspolkimen muutoskatsastuksessa mutta rahastus on taas asia erikseen. 1.yrittämä, katsuri kysy heti että onko varmasti kunnolla asennettu..no pitäis olla. Katsuri hyppäs vänkärin paikalle ja polki poljinta..joo ok, sit polki kantapäällä poljinta ja sai painumaan polkimen lattiaan asti. Tämän hylkäyksen ymmärsin toki. SYYNÄ: Lattarauta anto kuskinpuolelta periks. Siis noin 5mm paksunen 10cm pitkä lattarauta taipu toisesta päästä kun kiinnitys oli vain toisesta päästä rintapeltiin. Kävin korjaamassa ja laitoin kiinnitykset molempiin päihin lattarautaa 10mm pulteilla ja korjasin polkimen asentoa ja poljin "tyhjät" pois. Ei pohjannut poljin enään eikä lattarauta joustanut..sen takia pääsikin poljin pohjaamaan kun kantapäällä paino voimalla (siis voimalla) kun latta jousti toisesta päästä noin 3-5cm. Testattiin useamman kerran toisen hlön kanssa ja auto stoppas hienosti. Konttorille siis näyttämään. Katsuri hyppäs autoon, otti toisen katsurin polkemaan poljinta. Kiersi jonku 4krt talon ympäri ja sit otti mut kyytiin ja totes ettei voi vieläkään päästää läpi..jarru ei ole kuulemma tarpeeksi tehokas. Ajoi ringin ja polkas absit pohjaan, ja tämän jälkeen tuumas että otetaan uus rinki niin saat sinä polkasta siittä vänkärin paikalta niin HUOMAAT ERON. NOH, otti vauhtia, polkasin jarrua normaalisti päkiällä/varpailla ja absit rutisi hienosti. Veti katsurin vähän hiljaseks hetkeks aikaa ja tuumas vaan että "no ei tuo toinen saanut yhtä tehokkaasti jarrutettua ja se on kuitenki tehnyt työksensä tätä kauan ja ollut ajo-opettajana, en voi päästää läpi vieläkään". Tätä en nyt enään ihan hyväksynyt. Jos minä, ja toinen henkilö sai hienosti auton pysähtymään ja absit rutisemaan niin voiko abs jarrutusta tehokkaampaa jarrutusta enään olla?? Katsuri vielä näytti papereista kun kävivät dynossa että toinen katsuri sai "puolet" vähemmän tehoa jarruihin opettajanpolkimesta vs. kuskin polkimesta. No mutta kysyinkin että miten voin saada jarrua tehokkaammaksi jos MINÄ ja toinen hlö polkee absit pohjaan mutta joku nihlisti katsuri "ei saa poljettua". Ja siis itsekkin poljin tuttavan kanssa aivan normaalisti, sen enempää voimaa käyttämättä absit pohjaan. Ainut että polkasin sit vielä sen verran voimalla että vaijeri lähti lattaraudan takaa irti. Tämä ei tosin haitannut ollenkaan koska vaijeri ei itsessään mennyt poikki, lipes vaan kiristysnipasta irti. Katsuri ei tätä pitänyt ongelmana koska sen sai helposti korjattua, mutta tämän rimppakinttusen katsurin polkemistaidot oli ongelma. Miten siis voi parantaa tehoa jos absit ruksuu, vaijeri ei harraa, polkimet palautuu normaalisti käyttöasentoon jne. Hitusen vttuuntuneena lähdin paikalta. Meinasin jo mennä toiseen paikkaan tekemään muutoskatsastuksen. Mutta koska kolmas kerta ei maksanut enään kuin 5e, niin päätin nyt vielä koittaa. En tehnyt MITÄÄN muuta muutosta kuin laitoin vaijerin nipan KUNNOLLA kiinni ja sillä selvä. Poljin tuttavankaa toistasataa kertaa absit pohjaan että VARMASTI kaikki kestää. Nyt pitäis siis olla kaikki niin kuin kuuluu eikä liimaletillä pitäis olla mitään valittamista. Noh painelin asemalle, JA KAPPAS sattukin tuleen toinen katsuri tarkistamaan polkimen. Hyppäs kyytiin, minä ajoin. Otettiin kerran vauhtia ja hän polkas opetuspoljinta ja tuumas "OHO, Ottaapa napakasti, kirjotetaampa paperit". Itse olen henk koht sitä mieltä että kohdalleni sattui vain se perinteinen "nihlisti" katsuri joka valittaa kaikesta mistä pystyy ja kerää saldot täyteen firmalle uusintayrityksillä. Houkutellaan asiakas halvalla hinnalle sisälle, mutta uusintojen jälkeen hinta on jo pahempi kuin kalleimmassa paikassa. Noh se siittä rumbasta. Kaikki ok nyt ja on poljettu jo useita satoja kertoja poljinta ja kaikki toimii kuten pitääkin. Teoriakokeen kävin läpäisemässä kirkkain paperein mm. kirjallisissa kysymyksissä 1 väärin ja kuvissa 3 väärin. Nyt vielä poliisiaseman kautta ja sit päästäänkin aloittamaan. KIITOKSIA tuhannesti avusta jota täältä sai.

Neljä kertaa olen henkilöauton lisäjarrupolkimen katsastanut. Aina samassa paikassa, josta tiesin jo etukäteen, että katsastajat eivät 'etsi' vikoja. Kerran jouduin näyttämään uudelleen, mutta aiheesta. Kannattaa muuten kysyä hintojakin vähän etukäteen, koska ko. asemalla on opetuslupaystävällinen hinnoittelukin, 30€ muutoskatsastuksen hinta... Olipa varsinainen työvoitto sinulla. Nyt kun kohta on opetuslupa taskussa, niin tsemppiä opettamiseen!

Olisi hyvä jos sivuilla lukisi, että mopokortin opetusluvan hakijalla tulee olla moottoripyöräkortti tai ollut mopo-kortti kolme vuotta. Ehdin sitten hakea opetuslupaa, käydä teoriakokeen ja viedä paperit poliisilaitokselle ja sitten viikon päästä soittivat perään että ethän saa opettaa kun ei ole ym.korttia! Eli itselläni vain Be-kortti jolla mopoa saan ajaa, mutta en sitten opettaa..!!