Sivustolle rekisteröityminen on suljettu sivuston teknisen alustan päivityksen ajaksi. Lue lisää

Radalla käynti

Radalla annettavan opetuksen kuittaa opettaja, joten radalta ei tarvitse olla mitään erillistä leimaa, joten sen liukkaalla ajamisenhan voi tehdä jossakin esim parkkipaikalla tai tiellä. Lisäsäästöä näin. Katsasusmies ei edes saa alkaa kyselemään onko ratahomma hoidettu jos se kerran on opettajan taholta kuitattu.

Jos ajoharjoitteluradalla pitää antaa opetusta yksi ajotunti, se pitää antaa. Näin luki trafin ohjeissa ainakin eilen. Aivan sama kuka mitäkin kuittaa, se on vain käytävä siellä. Jos määräyksiä aletaan soveltaa omalla tavalla, on aivan selvää, että jatkossa opetuslupaopetusta hankaloitetaan taas. Annetaan nyt vain opetukset lain ja asetusten mukaan. Oppilaat ovat antaneet palautetta, että ensimmäisen vaiheen liukkaan kelin harjoitus on tarpeellinen.

Menossa ainakin ensi viikolla perusvaiheen liukkaan kelin rataharjoitukseen ajoharjoitteluradalle...

Olihan se mukavaa käydä vähän pyörittelemässä autoa. Kyllä oppilaalle tuli kokemus siitä mitä tehdä, jos auto joutuu luisuun. Harjoitus paikallaan!

Tosiaan, ensimmäinen joka suorittaa uusilla säännöillä tämän luvan voi sitten varmaankin kertoa miten kävi oppilaan ajokokeessa ilman virallisella radalla käyntiä.

Huomenna mennään radalle liukastelemaan. Ajoharjoitteluradan toimihenkilö tekee merkinnän käynnistä lomakkeeseen E100 (Todistus saadusta kuljettajaopetuksesta..). Meillä maksaa teoria ja rata yhteensä 85€. Jos kalenterivuoden aikana on useampi ajo-oppilas, menee seuraavilta vain ratamaksu, vaikka osallistuvatkin teoriaopetukseen.

Ajoharjoitteluradalla käyminen oli ainakin omalla kohdalla aivan turha 85€ kustannus, ajoharjoitteluradan jää oli jo niin huonossa kunnossa ettei siinä pystynyt harjoittelemaan auton hallintaa liukkaalla. Liukkaan kelin harjoitus tuli omalta osalta hoidettua jo aikaisemmin talvella omalla tiellä ja lammen jäällä, ja varmasti paremmin kuin rataharjoittelussa.

Ei tarvitse esim, Nokian radalta ei kukaan saa leimaa. Sanotta vain olleeenne ajoharjoitteluradalla nokialla.

On kyllä typerää touhua tuommoinen. Jos se 80€ ratamaksu (johon kuuluu briefing ja perehdytys ja välineet) on sinulle ylivoimaisen kallis, niin kannattaisi koko homma jättää kesken. Nämä ovat juuri niitä asioita jotka antavat huonoa mainetta kun koitetaan mennä asiat juostenkusten eikä osata väistämissääntöjäkään noudattaa muuttujien mukaan. Itse ainakin menemme ihan mielellämme sinne ajelemaan, kokemus se itsessään on opetustilanteen lisäksi.

Näin se pimeekin käydään, kynällä. Säästöä syntyy, tälläkin pastalla kokoajan verrrataan säästöä nyt sitä tulee.

Lainsäätäjä pyrkii myös muulla tavoin hillitsemään opetuslupakustannusten nousua. Liikenteen turvallisuusvirasto edellyttää myös, että viralliset ajoharjoitteluradat tarjoavat liukkaan kelin opetus- ja harjoittelumahdollisuuden opetuslupaoppilaille ilman syrjivää hinnoittelua. Onko näin menetelty? Menään vaan mistä aita on matalin.

miksi siellä pitäisi käydä? todistus saadusta kuljettajaopetuksesta lomakkeeseen vain opettaja merkitsee annetut ajo-opetukset, ei mikään ratavirkailija!